klik klik !

22 April 2011

HARI BUMI SEDUNIA.

HYE YAYAH !


Bersempena Hari Bumi Sedunia ni..jom lah kite bersama-sama melestarikan bumi untuk kenikmatan hari esok bagi menunjukkan betapa kita menghargai & bersyukur dengan bumi yang hijau lagi indah ini. *cewahh ayat aku*
Jadi ,moh le kite pakai baju hijau ,makan sayur hijau ,dengar lagu hijau & cat rumah colour hijau..yeah! haha. :-P


"Dan janganlah engkau melakukan kerosakan di muka bumi ,sesungguhnya Allah tidak suka kepada mereka yang berbuat demikian."
surah al-Qassas ayat 77.

Tapi kalau kite tengok dunia sekarang ni,semakin banyak kerosakan telah berlaku di muka bumi ni.Malah,kebanyakan negara kini berdepan dengan risiko banjir & kebuluran akibat perubahan cuaca yang menyebabkan pemanasan global & pencemaran alam sekitar.

"Telah timbul pelbagai kerosakan & bala bencana di darat & di laut akibat perlakuan manusia itu sendiri"
surah ar-Rum ayat 41

Dalam Al-Quran jugak dah tertulis & kini hal ini benar-benar terjadi. subhanallah~ huhu. 

Jadi,sayangilah bumi kita yang hijau ini. ^________^ 
Antara langkah yang boleh kita lakukan :
1. Jangan buang sampah merata-rata contoh; dalam longkang. 
2. Kurangkan pembakaran. 
3. Mencari sumber tenaga alternatif seperti tenaga solar.
4. Menukar CFC kepada HCFC yang lebih selamat. 
5. Menanam pokok & banyak lagi. :) 

------------------------------------------------------------------------------------
terima kasih sudi baca entry sengal ni^^
------------------------------------------------------------------------------------

16 comments:

ayen said...

gntung bendera hijau !!.
=,= ups...lari tajuk.hehe~

bantalbucuk said...

aiskrim bumi pon leh buat terliur..hehe

chekgu azam aziz said...

like pic aiskrim bumi tu, nampak menyelerakan..hehe

aiman rashidd said...

comel lah . header pun dah menarik le :)

HIHI datang terjah kamu selepas sampai kat kampung . have a nice day ! thanks :)

enjpy your days :)

Ainnur Afiffah :) said...

@ayen : haha. setuju!

Ainnur Afiffah :) said...

@bantalbucuk : hehe,beli la aiskrim rainbow lebih kurang kut camtu. haha.

Ainnur Afiffah :) said...

@chekgu azam aziz :hehe,makan je tau ye. :-P

Ainnur Afiffah :) said...

@aiman rashidd : tengs aiman,hihi :)

Qamarul said...

saye selalu siram pokok2 kat rumah tau.. kite earth day la tue.. hehe

Ainnur Afiffah :) said...

@Qamarul : hehe. bagus awk ni. :) sy salu lupa kat pokok2 rumah sy. huhu

nelly said...

wah , boleh buat kempen .

Ainnur Afiffah :) said...

@nelly : hihihi. :) kempen syg bumi kite.

qellissa said...

Happy belated earth day!ehhh boleh ke ckp belated..?hihihi

Ainnur Afiffah :) said...

@qellissa : hehe,buleh je. hari2 la hari bumi. hehe.

Naddia said...

time gosok gigi, sediakn gelas. guna air dlm gelas je..jgn biarkn air paip running free camtu je. siyesly kalo sume org wat camni leh jimat air bersih

Ainnur Afiffah :) said...

@Naddia : betul3..setuju kak..^^